2-3 april 2025

PRIORITET SERNEKE ARENA | Göteborg

Kvinnliga förebilder i elektronikbranschen – träffa Lena Sandell

Lenasandell_Årets kvinna i elektronikbranschen_artikelserien22

Lena Sandell har lång erfarenhet inom marknadsföring, logistik och försäljning inom elektronikbranschen. Med stor passion för affärsutveckling arbetar Lena drivande och strategisk med siktet inställt mot målet. Läs mer om Lenas resa inom elektronikbranschen.

Berätta lite om dig själv!
Jag bor i stor-Stockholm, är gift och har en dotter. På fritiden gillar jag att hålla mig aktiv genom träning, segling och skidåkning men även att umgås med familj och vänner över en god middag.

Berätta lite om din karriär och roll på Schneider Electric
Jag har jobbat på företaget i snart 20 år och haft många olika roller. Gemensam nämnare för alla roller är förändring. Jag har jobbat med marknadsföring, digitalisering och försäljning. Min nuvarande roll som Director Nordic Key Accounts innebär att jag jobbar tillsammans med ett par distributörer på koncernnivå där det är mest strategisk försäljning. Jag driver även ett affärsutvecklingsprojekt för Norden där vi ändrar vår produktstruktur och hur vi arbetar med prissättning.

Vad var det som lockade dig till elektronikbranschen?
Det var främst Schneider Electric som lockade. Ett företag som hela tiden förändras med omvärlden och därför är aktuella. Detta är en av anledningarna till att jag stannat kvar hos samma arbetsgivare så länge.

Har du några personliga upplevelser kring att vara kvinna i en mansdominerad bransch som du vill dela med dig av?
Det är klart att jag råkat ut för ”lilla gumman” och liknande. På det stora hela tycker jag ändå att det är arbetet i sig som uppmärksammas. De kunder jag jobbat med har fokus bara varit på samarbete och hur det och affären bäst ska utvecklas. Det är väldigt kul att se att det blir fler och fler kvinnor på många olika typer av positioner. Det är alltid bra med förebilder som gör att andra kvinnor blir intresserade av att jobba i branschen.

Har du några råd till kvinnor som vill söka sig till tekniska yrken?
Teknik driver ju verkligen utvecklingen framåt. Det är produkter och lösningar som gör att vi blir mer energieffektiva och hållbara, förutom vårt egna beteende, och det intresserar många. Jag tycker att man ska titta på vad det som företaget jobbar med används till mer än vad som faktiskt säljs, det skapar en större förståelse för hur företaget bidrar till utveckling. Teknik i sig är inte svårt utan kul och intressant.

Vad kan företag göra för att bli mer inkluderande i sin rekrytering?
På Schneider Electric där det jobbas mycket med mångfald och inkludering är ett exempel hur man uttrycker sig i jobbannonser. Man är också synlig på så många platser som möjligt just för att visa att man är en bra arbetsgivare för alla.

Dela inlägget:

Häng med i nyhetsflödet

Vill du ha de senaste förpackningsnyheterna i din inkorg och första tjing till våra event? Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev, vi delger bara givande information – spam har aldrig varit vår grej!